1 (800) 567 8765 name@somemail.com

Wat doet suiker met onze huid?

Terug

Wat doet suiker met onze huid?

Glycatie is de benaming een chemisch proces, waarbij suikers zich binden aan eiwitten. Wanneer suikermoleculen zich binden aan eiwitstructuren ontstaan er AGE’s (schadelijke stoffen. De AGE’s kunnen de eiwitstructuren die zich in onze vaatwanden, botten, haar, ogen maar ook in de huid bevinden (collageen en elastine).

Als er eenmaal suikerverbindingen gevormd zijn met collageen en elastine verliest de huid elasticiteit, worden de rimpels zichtbaar en verkleurd de huid.

De elastische vezels zullen gaan verharden waardoor weefsel stijf en minder soepel wordt. Dit hele proces resulteert in aanzienlijk meer kans op huidveroudering.

Het effect van glycatie wordt pas vanaf je 35ste levensjaar zichtbaar, kom dus niet voor verassingen te staan en zorg voor deze tijd ook heel goed voor jezelf. Hieronder staan een paar soorten voeding die bijdragen aan een mooie jonge huid!

Gelukkig zijn er ook bepaalde soorten voeding die specifiek bijdragen aan een mooie, zuivere, gezonde huid, omdat ze veel stoffen bevatten die helpen je huid gezond te houden. Dit zijn onder andere:

  • Eiwitten  – helpen bij de groei en herstel van de cellen in het lichaam
  • Oliën en vetten  – 0nverzadigde oliën en vetten zorgen voor een beschermend laagje op de huid om vochtverlies tegen te gaan. Ook zorgen ze voor een babyzachte en soepele huid
  • Vitamines – zijn je grootste vrienden in de strijd tegen huidveroudering en bescherming van de huid.
  • Omega-3 rijke voeding – helpt om je celmembranen gezond te houden. Ze laten gezonde voedingsstoffen door en voeren afvalstoffen af.
  • Rauwe groente  – groentes zitten vol water en belangrijke voedingsstoffen zoals mineralen en polyfenolen. Dit draagt bij aan het optimaal functioneren van het natuurlijke reinigingssysteem van je lichaam.
  • Antioxidantrijke voeding – bosbessen staan erom bekend dat ze zeer rijk zijn aan antioxidanten en polyfenolen. De stoffen in bosbessen beschermen de huidcellen tegen schade en aantasting, waardoor de huid langer jong blijft. Ook groene thee, wortels en kurkuma (koenjit) zitten vol antioxidanten.
  • Gefermenteerde voeding – versterken de werking van omega-3 vetzuren en spijsverteringsenzymen in je lichaam.
  • Water – hoe dit allemaal zit kun je hier lezen: